Praktische informatie
Het aanbieden van een kwaliteitsstatuut is voor elke GGZ-aanbieder verplicht. Het is de bedoeling dat mensen zo meer inzicht kunnen krijgen in hoe de zorg bij de praktijk of instelling is georganiseerd. Daarnaast wordt de kwaliteit van zorg inzichtelijk en toetsbaar gemaakt. Ten slotte kan deze informatie van meerwaarde zijn voor mensen die een hulpverlener zoeken, zodat ze mede op basis van dit statuut een keuze kunnen maken waar ze in zorg willen gaan.
Klik hier om mijn kwaliteitsstatuut in te zien.
Iedere cliënt verdient een respectvolle en zorgvuldige behandeling. Mocht je toch ontevreden zijn over de behandeling of over mij als behandelaar, dan wil ik hier graag met je over in gesprek gaan. In het geval dat we er samen niet uit komen, kun je gebruik maken van de klachtenregeling van mijn beroepsvereniging van vrijgevestigde psychologen, de LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en psychiaters). Deze kun je vinden via onderstaande link:
Helaas geldt er op dit moment een aanmeldstop.
Laatste update: 2 januari 2025
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of jouw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Jouw zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 6 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je niet op een afspraak kunt komen. De afspraak dient dan wel meer dan 24 uur van tevoren te worden afgezegd. Dit kan via mail of telefonisch via de voicemail. Wanneer je zonder af te zeggen niet verschijnt of je doet dit minder dan 24 uur van tevoren (overmacht voorbehouden), dan wordt er € 50,00 in rekening gebracht. Dit bedrag kan niet teruggevorderd worden bij de zorgverzekeraar.
Zorgprestatiemodel
Vanaf januari 2022 is er een nieuw bekostigingssysteem in werking gegaan: het zorgprestatiemodel. Volgens dit systeem wordt de rekening verstuurd kort nadat de zorgprestaties (consulten) hebben plaatsgevonden, meestal aan het einde van elke maand. Je kunt op de rekening zien hoeveel sessies er in rekening zijn gebracht, wanneer deze plaats hebben gevonden en hoe lang deze hebben geduurd. In het tarief zit de ook de indirecte tijd meegerekend, dat wil zeggen de tijd die besteed wordt aan o.a. verslaglegging. De tarieven voor psychische zorg zijn wettelijk vastgelegd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Voor verdere informatie over (de voorwaarden voor) vergoedingen zie onder bij ‘Vergoedingen’.
Tarieven
Hieronder vind je enkele veelgebruikte zorgprestaties met daarbij de maximum NZa-tarieven van 2025 om een indruk te geven van de kosten:
Intake/diagnostiek 60 minuten: € 192,00
Intake/diagnostiek 75 minuten: € 233,92
Behandeling 45 minuten: € 142,24
Behandeling 60 minuten: € 169,00
Behandeling 90 minuten: € 286,81
Afhankelijk van de zorgverzekeraar kan ik hiervan 81,5 tot 92 % declareren.
Wanneer je zonder verwijzing toch (na overleg) bij mij in zorg wilt komen, betaal je per sessie van een uur (inclusief indirecte tijd) € 125,- eigen kosten.
Ook zijn er kosten voor een niet nagekomen afspraak zonder afmelden of korter dan 24 uur van tevoren afmelden: € 50,- .
Eigen risico
Een behandeling binnen de basis-GGZ wordt over het algemeen volledig vergoed vanuit de basisverzekering, wanneer ik als praktijk een contract met deze zorgverzekeraar heb afgesloten. Belangrijk om te weten is dat je eigen risico (minimaal 385 euro) eerst wordt aangesproken wanneer dit bedrag nog niet (volledig) besteed is aan andere medische kosten. Elk kalenderjaar wordt dit eigen risico opnieuw aangesproken.
Voorwaarden vergoeding
Voor vergoeding is in ieder geval een verwijsbrief nodig van de huisarts, waarin vermeld is dat er een vermoeden is van het bestaan van een stoornis zoals beschreven in de DSM-V (handboek van psychische stoornissen). Daarnaast zal tijdens de intake worden bekeken of je vraag en problematiek passen binnen de basis-GGZ. In het geval dat je voor vergoeding in aanmerking komt, wordt de behandeling rechtstreeks gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
Wanneer er bij jou geen sprake is van een stoornis zoals beschreven in de DSM-V (òf er is sprake van een DSM-stoornis die niet vergoed wordt, zoals een slaapprobleem of aanpassingsstoornis), maar je wilt toch (na overleg) in behandeling komen, dan geldt het vaste tarief per sessie van 125 euro. De zorgverzekeraar vergoedt de behandeling in dit geval niet, wat betekent dat je het gehele bedrag zelf dient te betalen. Mocht na de intakefase blijken dat er toch geen sprake is van een stoornis binnen de DSM-V, dan worden de eerste intakeconsulten nog wel vergoed.
Contracten
Voor 2025 heb ik een contract afgesloten met de volgende overkoepelende zorgverzekeraars:
• Zilveren Kruis Achmea (labels: Zilveren Kruis (waaronder ook De Christelijke Zorgverzekeraar en ZieZo), FBTO, De Friesland, Interpolis)
• Coöperatie VGZ (labels: VGZ (waaronder ook VGZ Bewuzt, IZZ, United Consumers VGZ), Univé (waaronder ook ZEKUR), IZA, UMC)
• CZ (label: CZ, waaronder ook CZdirect, Nationale-Nederlanden, OHRA, Just)
• Menzis (label: Menzis, waaronder ook Anderzorg en Vinkvink)
• a.s.r. (labels: a.s.r. en a.s.r. Ik kies zelf)
• Salland (label: Salland)
• DSW-Stad Holland (labels: DSW, Stad Holland en SZVK)
• Zorg en Zekerheid (label: Zorg en Zekerheid, waaronder AZVZ)
• ONVZ (label: ONVZ, waaronder VvAA)
• Eucare (labels: Aevitae (Eucare) en Care4Life)
De facturen worden rechtstreeks naar je zorgverzekeraar verzonden. De vergoeding is in natura: de zorgverzekeraar betaalt de factuur direct aan mij als behandelaar. Je merkt daar dus niets van. Wel kunnen deze nota’s door je zorgverzekeraar met je (verplicht en eventueel vrijwillig) eigen risico worden verrekend, wanneer dat nog (gedeeltelijk) open staat.
Dokter Stolteweg 78
8025 AZ Zwolle
06-12835370
info@marleenbarkmeijer.nl
De praktijk is te vinden op de eerste verdieping van gebouw Galileï.